برنامه نویس خوب، برنامه نویس بد

Code Simplicity Book Cover

در یکی از ایمیلهای تبلیغاتی انتشارات O'Reilly عنوان کتابی توجهم را جلب کرد: Code Simplicity
نکات مثبت فراوانی که سایر بازدیدکنندگان سایت برای این کتاب نوشته بودند به همراه تخفیف 50 درصدی و البته این جمله در مقدمه کتاب باعث شد خیلی سریع کتاب رو تهیه کنم:
Whether you’re a junior programmer, senior software engineer, or non-technical manager, you’ll learn how to create a sound plan for your software project, and make better decisions about the pattern and structure of your system.
از آنجا که هم خودم هم برخی دیگر از دوستان، سالهاست با مشکلات  ساختاری نرم افزار دست به گریبان هستیم، فکر می کنم این کتاب بتواند نکات آموزنده خوبی را برای ما داشته باشد. از این پس سعی خواهم کرد به بخشهایی از این کتاب در نوشته هایم اشاره کنم.
نویسنده این کتاب، Max Kanat-Alexander وبلاگ جالبی هم در مورد این موضوع این کتاب داره که در آدرس زیر به روز رسانی می شود:
http://www.codesimplicity.com
یکی از اولین بخش های کتاب که خیلی جلب توجه کرد این جمله بود:
The difference between a bad programmer and a good programmer is understanding.
برنامه نویس بد نمی داند چه کار انجام می دهد اما برنامه نویس خوب می داند. باور کنید یا خیر، موضوع به همین سادگی است! هرچقدر بهتر متوجه باشید که چه کار می کنید می توانید موفق تر باشید، مانند تمامی رشته ها با این تفاوت که برنامه نویسی تقریبا به طور خالص یک فعالیت ذهنی است و به همین جهت دانستن کاری که برنامه نویس انجام می دهد تاثیر بیشتری در موفقیت او دارد.

حسین ملایی